

|
|
授業コード |
71440011
|
講義名 |
Content Eng D(Design) (SA-Bレベル)
|
開講時期 |
2023年度1Q(前期)
|
科目分類 |
外国語
|
科目分野 |
英語
|
教員名 |
ベイヤーズ マーク
|
実務家教員 |
|
履修年次 |
2~4
|
単位数 |
2.00単位
|
曜日時限 |
月曜4限、水曜4限
|
学習目標 (到達目標) |
1. Learn some basic design principles 2. Be able to create a design and evaluate others' designs 3.Ask for advice on a design or help with software use using basic English 4. Improving technical (software) skills
1.基本的なグラフィックデザインの原則を学ぶ。 2.自分でデザインを作成でき、なおかつ他の生徒のデザインの批評ができる。 3.デザインやコンピュータ関連の英語を使える。例えば、英語で自分のデザインについて助言を求めたり、ソフトウェアの使用方法を聞くことができる。 4.ソフトウェアのスキルの向上
|
授業概要 (教育目的) |
First we learn basic layout principles such as use of contrast, white space, motion, color use, etc. in easy English. Next we learn basic lettering concepts such as font use, letter spacing and line spacing, as well as logo design. We will present our designs in a short speech during class and sometimes discuss them in groups. Though this is not a technical class, students will use tools such as Photoshop, Illustrator, etc. in practical works. We will start with designing simple name lists to more complex projects such as web banners and magazine spreads.
まず学生は、コントラスト、ホワイト・スペース(空白)、モーション、イメージの使用、配置用色などの基本的なページ・レイアウト原則を簡単な英語で学ぶ。つぎ、教員はフォントの使用、文字間隔や行間隔やロゴのデザインなどのレタリングについて紹介します。授業中に短スピーチでデザインを発表し、時には幾つかの作品についてグループディスカッションを行う。Photoshop、Illustratorなどのツールを使いこなしながら、簡単なリスト(名簿)からCDのカバーやフル・ページなどの作成を実践する。授業はできるだけ多く英語を使って行う。
|
成績評価方法・基準 |
1. Completed designs (three or four projects): 35% 2. Presentation about your designs: 35% 3. Overall participation and communication efforts (including asking for help or advice in English etc.): 20% 4. Five or six quizzes: 10%
1. デジタルデザイン作品(合計3か4プロジェクト): 35% 2. デザインについてのプレゼンテーション: 35% 3. 全体的な授業への参加とコミュニケーションを取る努力(英語で助言を求めることなどを含む): 20% 4. 小テスト(6個): 10%
|
課題の内容 |
Upload a jpg of your design, upload a 3 minute speech script (.doc format) explaining which design you used and why.
作品のjpgファイルをアップロードし、どのデザインを使用したか、またその理由を説明する3分間のスピーチ原稿(.docフォーマット)をアップロードする形です
|
第1回 |
Class introduction. What is graphic design? Explanation of class procedures, format of submissions of design and speeches.
授業の紹介です。グラフィックデザインとは?授業の進め方、デザイン提出ものの形式、スピーチについて説明します。
|
第2回 |
Photographic Design principles: introduction and how to use these in graphic design 1. rule of space 2. rule of thirds 3. rule of odds Quiz 1 - Course outline Quiz 2 - Photographic design principles
写真撮影や写真の構成しかた:グラフィックデザインにも生かすことができる。 1. スペースの法則 2. 分の1の法則 3. オッズ(奇数)の法則 クイズ1 コース概要 クイズ2:写真デザインの原則
|
第3回 |
Project 1: Museum staff list. Explanation of the project specs. Take up Quiz 1 & 2
プロジェクト1:ミュージアムスタッフリスト。プロジェクト仕様の説明。 写真デザインの続き:Quiz 1と2の回答まとめ
|
第4回 |
Project 1: Discuss some student works in progress Introduction to the main 3 graphic design principles: contrast, motion, noise. Discuss practical examples of these in groups.
プロジェクト1:学生の制作途中の作品について話し合う グラフィックデザインの主な3原則:コントラスト、モーション、ノイズの紹介 グループワーク:実践例を話し合う
|
第5回 |
Project 1: actual presentations of students work. Discussion of one or two student works in groups. Continue main 3 design principles: group discussion of practical examples like a Van Gogh sketch.
プロジェクト1:学生各自の作品発表。 生徒の作品1〜2点をグループに分けてディスカッション。 グラフィックデザインの3主な原則の続き:ゴッホのスケッチの分析。
|
第6回 |
Project 1: continue and finish presentations of student work. Introduce Project 2: Web banner
プロジェクト1:生徒の作品発表の継続と終了。 プロジェクト2(Webバナー)の紹介
|
第7回 |
Project 2: Discuss some past students' works Project 1 model answer handout will be given out & discussed. Introduction to typography principles
プロジェクト2:過去の学生作品について議論する プロジェクト1の回答例プリントを配布し、まとめ。 タイポグラフィーの基礎原則の紹介
|
第8回 |
Project 2: Discussion of students work in progress Typography continued: atmosphere of fonts
プロジェクト2: 生徒たちの途中作品についてのディスカッション タイポグラフィの続き:フォントが出す雰囲気
|
第9回 |
Project 2: start actual presentations of students work. Discussion of one or two student works in groups. Relationships on the page (for creating web banners): thinking about the way elements in the design are connected and the meaning this creates.
プロジェクト2:学生各自の作品発表開始。 プグループワーク:1〜2個の生徒作品についてディスカッション。 ページ上の素子の関係性で、それが生み出す意味について考える。
|
第10回 |
Project 2: continue presentations of students work. Project 2: hand out model answer, summary
プロジェクト2:学生各自の作品発表の続き。 プロジェクト2:回答例を配布、まとめ
|
第11回 |
Introduction of Group Project 3 - magazine two-page spread Introduction to International Design styles グループプロジェクト:雑誌の見開きの紹介 国際的のデザインの流行
|
第12回 |
Continue discussing Group Project 3 - a look at past student works Split into groups and start choosing topic for group presentation.
プロジェクト3の 雑誌の見開きの説明の続き。過去の学生作品についてのディスカッション グループに分かれ、トピックを選び始める。
|
第13回 |
Project 3: continue group work searching for materials. Start layout. Introduction to principles of minimal design
プロジェクト3:グループ作品に使うと思う素材の探しを続ける。レイアウトを開始する。 ミニマリズムの原則の紹介
|
第14回 |
Project 3: Continue layout. Start writing group speeches プロジェクト3:レイアウトの続き。グループスピーチ作成の開始
|
第15回 |
Put finishing touches on Project 3 Start group presentations of Project 3
プロジェクト3の仕上げをする プロジェクト3のグループ発表開始
|
第16回 |
Finish group presentations of Project 3 グループ発表を終了する。
|
教科書以外に準備するもの(画材・機材) |
I will provide handouts explaining graphic design rules and also links to web pages for reference.
グラフィックデザインのルールを説明したプリントと、参考となるWebページへのリンクを提供します。
|
教員より履修学生へメッセージ |
Don’t worry too much about your English level, as most of your marks are for your 3 presentations and designs. And for these, I will guide you individually (by commenting and suggesting on your design and speech files) so as long as you try your best to improve your speeches and designs, you will do fine. You can ask as many questions or clarifications as you want in class or online through Google classroom.
点数のほとんどは3つのデザインやその発表で構成なので、自分の英語のレベルはあまり気にしないでください。個別に指導(作品やスピーチファイルへのコメントや提案)しますので、スピーチやデザインを上達させるように頑張れば大丈夫です。質問や疑問点は、授業中やオンラインのGoogle classroomで何度でも質問することができます。
|
教員連絡先 |
beyers.marc@dhw.ac.jp
|
|