シラバス情報

授業コード
71490022
講義名
Content Eng I(American Comics) (C-Eレベル)
開講時期
2024年度3Q(後期)
科目分類
外国語
科目分野
英語
教員名
マイケル リンゲン
実務家教員
履修年次
2〜3
単位数
2単位
曜日時限
月曜4限、水曜4限

授業概要
In this course, students will not only learn about the main components of American comics as well as their evolution, while working to improve academic English skills in all four areas: reading, writing, listening, and speaking. Students will also learn that comics are a reflection of society’s values and heavily influence society, affecting both comic readers and those who shun the genre.
本コースでは、学生はアメリカンコミックスの主要な構成要素とその進化について学ぶだけでなく、「読む」、「書く」、「聞く」、「話す」の4つの分野すべてでアカデミック英語のスキル向上に取り組みます。また、コミックが社会の価値観を反映し、社会に大きな影響を与え、コミック読者とコミックを嫌う人々の両方に影響を与えていることを学びます。
到達目標
This course challenges students to identify key characteristics of American comics, both physical characteristics as well as intangible ones. It explores the rich and complex history of comics in America, and their evolution as a form of entertainment and art, as well as a reflection of society’s values.
本コースでは、アメリカンコミックスの有形・無形の特徴を特定することに挑戦します。アメリカにおける豊かで複雑なコミックの歴史、コミックの娯楽と芸術の一形態としての進化、コミックに社会の価値観が反映されていることについて探究します。

履修条件
履修条件緩和
成績評価方法・基準
METHOD AND MARK BREAKDOWN
評価及び成績について
This course will employ an active learning approach to learning mixed with lectures. Students will work by themselves and in pairs and small groups to complete activities that explore the field of psychology.
授業形式 このコースでは、講義と連動したアクティブラーニングの活動を採用します。学生は、心理学の分野を探究する活動を、自分のみならすペアや小グループになり行います。

■CLASS PARTICIPATION: 25%
■HOMEWORK: 20%
■ASSESSMENT: (WEEK 7 TEST 10% + WEEK 15 TEST 15%): 25%(試験)
■PRESENTATION: (WEEK 8 GROUP PRESENTATION 10% + WEEK 16 INDIVIDUAL PRESENTATION 15%): 25%
成績評価方法・基準
■授業参加: 25%
■課題: 20%
■試験: (中間考査 10% + 期末考査 15%): 25%
■プレゼンテーション: (小グループプレゼンテーション 10% + 最終プレゼンテーション 15%): 25%

PLAGIARISM: Students submitting work that is not original will receive a score of '0' for the assignment. If a student plagiarizes a second time, the student will be reported to the main office.
盗用: 課題において他者のデータを盗用した疑いがある場合、点数は0となります。また、2回盗用の疑いが発覚した場合、大学本部に報告されることとなります。
期末試験の内容
課題の内容

授業内容
第1回
Lesson 1 What are Comics? And how did they come to be?
This lesson will define the huge and varied concept of sequential art (comics), clearly distinguishing it from other genres. We will examine the forms of comics that have existed throughout history. This lesson provides students a clear understanding of the basic characteristics of comics and an overview of their history.
レッスン1 コミックスとは何か。どのように誕生したのか。
本レッスンでは、シーケンシャルアート(コミック)の巨大で多様な概念を定義し、他のジャンルと明確に区別します。歴史を通じて存在してきたコミックを形態について調べます。本レッスンでは、学生にコミックの基本的な特徴と歴史の概要を明確に理解する機会を設けます。
第2回
Lesson 2 Interpreting the Image(s)
This class explores how readers interpret all the parts of comics. From realistic or abstract pictorial icons that represent people, things and ideas, to the frames and transitions between panels, we will explore how the reader must create closure, understanding both the visible and invisible ideas that are represented. This lesson helps students understand the different factors influencing how the reader interprets comics.
レッスン2 イメージの解読
本レッスンでは、読者がコミックのすべての部分をどのように解釈するかを探ります。人、物、アイデアを表す現実的または抽象的な絵記号から、パネル間のフレームやトランジションに至るまで、読者がどのように結論づけるかを探り、表現される目に見えるものと見えないものの両方について理解を深めます。このレッスンにより、読者のコミック解釈に影響を与えるさまざまな要因を理解することができます。
第3回
Lesson 3 Showing Time and Movement  
This class will introduce students to the considerations and techniques of showing the often non-linear passage of time in comics. From image choice and location, to transitions between panels, to words, time is inconsistent in comics, allowing for it to be represented many ways. The class will explore the different ways of showing movement in comics, comparing American comic styles to ones popular in Europe and Japan. This lesson helps students become aware of the different ways that time and movement are represented in American comics.
レッスン3 時間と動きの表現
本レッスンでは、コミックでしばしば非線形の時間経過を示すための考慮事項とテクニックを学生に紹介します。画像の選択と場所から、パネル間の移行、言葉への移行まで、時間はコミックでは一貫性がなく、多くの方法で表現することができます。このクラスでは、アメリカのコミックスタイルをヨーロッパや日本で人気のあるスタイルと比較しながら、コミックの動きを示すさまざまな方法を探ります。このレッスンでは、アメリカンコミックでの時間と動きの表現方法について理解を深めることができます。
第4回
Lesson 4 The Platinum and Golden Ages
This class will feature comics from early cave drawings, in the Platinum Age, through to the modern rise in comics, the Golden Age. It will explore the popularity of comics through the two ages, including popular themes and characters. Students will discuss how comics reflected the values of society in the different ages. This lesson helps students understand the themes and styles of comics in the Platinum and Golden Ages.
レッスン4 白金時代と黄金時代
本レッスンでは、初期洞窟画が誕生したプラチナ時代から近代コミックが台頭した黄金時代までを取り上げます。人気のテーマやキャラクターなど、2つの時代を通じてコミックの人気を探ります。学生たちは、さまざまな年齢のコミックが社会の価値をどのように反映しているかについて話し合います。このレッスンにより、プラチナ時代と黄金時代のコミックのテーマとスタイルを理解することができます。

第5回
Lesson 5 Color and Superheroes Today
The class will examine how color has been used in American comics over the years, including its effect on the reader. We will discuss the role changing technology plays in color and comic styles. Students will compare the use of color with characters that exist in both the Golden Age and modern American comics. This lesson helps students learn the influence color has had in comics.
レッスン5 色とスーパーヒーロー
本レッスンは、読者への影響を含め、長年にわたってアメリカのコミックで色がどのように使用されてきたかを調べます。カラーとコミックスタイルにテクノロジーが果たす役割について説明します。学生は、黄金時代と現代アメリカのコミックの両方に存在するキャラクターと色の使用を比較します。このレッスンでは、色がコミックに与えた影響を学ぶことができます。
第6回
Lesson 6 REVIEW of weeks 1-5
This review lesson gives students an opportunity to explore some of the issues discussed in the lectures to understand the concepts more deeply.
レッスン6 レッスンレビュー(1−5)
このレッスンでは、受講者が講義で議論された問題のいくつかを調査して、概念をより深く理解する機会を与えます。
第7回
Lesson 7 MID-TERM TEST
The mid-term test measures how well the students have learned the materials.
レッスン7  中間考査
中間考査では、学生が資料を通して得た知識の理解度について測定します。
第8回
Lesson 8 Small Group Presentations
The group presentation allows groups of students to demonstrate what they have learned in class and connect it to American comics of their choice.
レッスン8  小グループプレゼンテーション
グループプレゼンテーションでは、クラスで学んだ内容や自身が選んだアメリカンコミックスに関する題材について、自らの考えを発表します。
第9回
Lesson 9 How Comics Code Changed the Course of Comics
This class will explore the pivotal change in American comics experienced during the Silver Age: The Comics Code. Resulting from Frederic Wertham’s influence on social acceptance of comics, the code introduced extreme censorship, limiting the characters, artists and themes in American Comics. This lesson helps students to recognize the cause and effects of the Comic Code on American comics.
レッスン9 倫理規定はどのようにコミックを変えたか。
本レッスンでは、シルバー時代におきたアメリカンコミックスの重要な変化としてコミックス倫理規定について学習します。フレデリックワーサムの社会的影響により、極端な検閲が導入され、アメリカンコミックスに登場するキャラクター、アーティスト、テーマは制限を受けることになりました。このレッスンは、アメリカンコミックスへの倫理規定の原因と結果について理解することができます。
第10回
Lesson 10 The Bronze Age
This class will examine comics from the Bronze Age, a time of heavy censorship, when American comics had to reflect only the purest of American values. Students will also look at the pioneering art that began the revolution against the limitation of expression. This lesson provides examples of comics that were born in times of heavy censorship and identify comics that rebelled against the censorship.
レッスン10 ブロンズ時代
本レッスンでは、アメリカンコミックスが最も純粋なアメリカの価値観のみを反映しなければならなかった、重検閲時代といわれるブロンズ時代のコミックを取り上げます。学生はまた、表現の制限に反対する革命を起こした先駆的な芸術にも目を向けます。このレッスンは、厳しい検閲の時代に生まれたコミックの例を提供し、検閲に反抗したコミックについて理解を深める機会を設けます。
第11回
Lesson 11 Emotions: Showing and Telling  
This class will teach students different techniques for showing emotions and sensations, evoking emotions and reactions in the reader. These are accomplished with both picture icons as well as with words, which represent emotions both with the meaning of the word and the physical shapes of the letters. This lesson helps students understand the vitally important role of emotions in comics and how to communicate them.
レッスン11 感情表現:示し方と伝え方
本レッスンでは、感情や感覚を示し、読者に感情や反応を呼び起こすためのさまざまなテクニックを学びます。言葉の意味と文字の物理的形状の両方で感情を表すだけでなく、絵記号の役割も学習します。このレッスンは、学生がコミックにおける感情の極めて重要な役割と、それらを伝える方法を理解するのに役立ちます。
第12回
Lesson 12 The Dark Age
The class will look at the Dark Age of American comics, when anti-superheroes dominated and marginalized people and values that had been largely ignored for 40 years became popular. From heroes battling addiction to experiences in Nazi concentration camps, American comics of this time focused on adult themes and controversial issues. This lesson makes students aware of the themes and values reflected in American comics from the Dark Age.
レッスン12 暗黒時代
本レッスンでは、アメリカンコミックスの暗黒時代を取り上げます。この時代、アンチスーパーヒーローが人々を支配し、疎外し、40年にわたってほとんど無視されていた価値が一般的になりました。中毒症状と戦っているヒーローからナチの強制収容所での経験まで、この時代のアメリカのコミックは大人のテーマと物議を醸す問題に焦点を合わせていました。このレッスンにより、暗黒時代のアメリカのコミックに反映されているテーマと価値を理解することができる。
第13回
Lesson 13 The Business of Comics
This class will explore how comics influenced business and are influenced by business. This will include influences such as the commercialism of comics and their characters, corporate and business development influences, the role of the movie industry as well as authorial rights. This lesson raises student awareness of the corporate control of American comics.
レッスン13 コミックビジネス
本レッスンでは、コミックがビジネスにどのように影響し、ビジネスに影響されるかを探ります。これには、コミックとそのキャラクターの商業主義、企業および事業開発の影響、映画産業の役割、著作権などの影響が含まれます。このレッスンは、アメリカのコミックの企業統制に対する学生の意識を高めます。
第14回
Lesson 14 REVIEW of weeks 8-13
This review lesson gives students an opportunity to explore some of the issues discussed in the lectures in small groups to understand the concepts more deeply.
レッスン14 レッスンレビュー(8−13)
このレッスンでは、受講者が講義で議論された問題のいくつかを調査して、概念をより深く理解する機会を与えます。
第15回
Lesson 15 FINAL TEST
The final test measures how well the students have learned the materials.
レッスン15  期末考査
期末考査では、学生が資料を通して得た知識の理解度について測定します。

第16回
Lesson 16 FINAL PROJECT PRESENTATION
The final presentation allows students to demonstrate what they have learned in class and to show their individual interests.
レッスン16  最終プレゼンテーション
最終プレゼンテーションでは、授業で学んだことや個人の驚異関心に基づいて、自身の意見を発表する機会を設けます。


購入が必要な教科書

教科書以外に準備するもの(画材・機材)

参考文献
TEXBOOKS (AND MATERIALS): Original materials are used in class along with Understanding Comics The Invisible Art by Scott McCloud.

テキスト(教科書) クラス独自のハンドアウトのほか、Scott McCloud著作の Understanding Comics The Invisible Artを使用する。
※大学での教科書販売はありません。

教員連絡先