シラバス情報

授業コード
71130041
講義名
Core Eng III Com-C (G1)
開講時期
2025年度3Q(後期)
科目分類
外国語
科目分野
英語
教員名
ジェームズ チャールトン
実務家教員
履修年次
1
単位数
2.00単位
曜日時限
火曜1限、木曜2限

授業概要
授業概要 (Class Overview)

この授業では、実践的な英会話スキルの向上を目的とし、テキストは使用せず、Nearpod(ニアポッド) を活用して学習を進めます。
This course is designed to improve practical English conversation skills. No textbooks will be used; instead, learning will be conducted through Nearpod, an interactive web app.

授業の最初に、ランダムにペアが決められ、毎回異なるクラスメートと一緒に座ります。
At the beginning of each class, students will be assigned a random partner and sit with a different classmate each time.

その後、Nearpod にログインし、教師が用意したスライドにアクセスします。
Then, students will log into Nearpod and access the slides prepared by the teacher.

スライドには、例文や会話のモデルが含まれており、学生はそれを参考にしながら、自分の言いたいことに合わせてアレンジ することができます。
The slides will contain example sentences and model conversations that students can refer to and adapt to express their own ideas.

この授業では、対話を通じた学習 を重視しており、ペアワークやクラスメートとの交流を通じて実践的なスピーキングスキルを養います。
The course emphasizes learning through conversation, helping students develop practical speaking skills through pair work and interactions with classmates.

このプロセスを通じて、自信を持って効果的に伝えるスキルを身につけることを目指します。
Through this process, students will develop the skills to communicate effectively and confidently.
到達目標
到達目標 (Learning Objectives)

この授業では、以下の目標を達成することを目指します。
In this course, students will aim to achieve the following objectives:
• 基本的な英会話表現を理解し、正しく発音できるようになる。
Understand and correctly pronounce basic English conversation patterns.
• 学習した表現を使って、自分の考えや気持ちを表現できるようになる。
Use learned expressions to communicate personal thoughts and feelings.
• スムーズに会話のキャッチボールができるようになる。
Engage in natural back-and-forth conversation with a partner.
• ノートやスクリプトを見ずに、自信を持って英語で会話ができるようになる。
Speak confidently in English without relying on notes or scripts.
• ペアワークやクラスメートとの会話を通じて、異なる相手との会話に慣れる。
Get comfortable speaking with different partners through pair work and class interactions.
• 会話中にアイコンタクトを取りながら、相手の話をしっかり聞くことができるようになる。
Maintain natural eye contact while actively listening to a conversation partner.
• 実生活で使える英語を身につけ、日常的な状況で自信を持って英語を話せるようになる。
Acquire practical English skills and feel confident speaking in everyday situations.
履修条件
履修条件緩和
成績評価方法・基準
Grading Method and Criteria

Grading Method and Criteria

学生の成績は、スピーキングテスト(60%)、Duolingoの課題の提出状況(20%)、授業への参加態度(20%) に基づいて評価されます。
Students will be graded based on their Speaking Test (60%), Duolingo Assignment Completion (20%), and Class Participation (20%).

1. スピーキングテスト(60%)

1. Speaking Test (60%)
• 成績は、ミッドタームテスト(レッスン7 & 8)と期末テスト(レッスン15 & 16)の平均 によって決定される。
The grade will be based on the average of the Midterm Test (Lessons 7 & 8) and the Final Test (Lessons 15 & 16).
• テストでは、授業で学んだトピックについてペアで会話を行う。
The test will require students to have a conversation in pairs based on topics learned in class.
• 教師は以下の基準で評価を行う。
The teacher will evaluate students based on the following criteria:
• 発音(Pronunciation) - 正しく発音できているか。
• 流暢さ(Fluency) - スムーズに話せているか。
• アイコンタクト(Eye Contact) - しっかり相手を見ながら会話できているか。
• 内容の適切さ(Content Accuracy) - 会話の内容が適切であるか。
• テストはペアで行い、教師は会話を聞いて評価する。
The test will be conducted in pairs, and the teacher will listen and grade the conversation.

2. Duolingo課題(20%)

2. Duolingo Assignments (20%)
• 授業期間中の 4週間分の課題 をすべて完了すること。
Students must complete four weeks of assignments during the course.
• 提出期限までに完了しなかった場合、成績に影響がある。
Failure to complete assignments on time will affect the final grade.
• 宿題を提出していない学生は、補習課題を行う必要がある。
Students who miss assignments must complete an additional task.

3. 授業参加(20%)

3. Class Participation (20%)
• 授業への積極的な参加と、時間を守ることが評価の対象となる。
Active participation in class and punctuality will be graded.
• 遅刻や欠席が多い学生は成績が下がる可能性がある。
Students who are frequently late or absent will have their score reduced.
• クラスでのペアワークや会話練習にしっかり取り組むことが求められる。
Students are expected to fully engage in pair work and conversation practice.
期末試験の内容
この授業では、期末試験は実施しません。評価はスピーキングテスト、Duolingoの課題、授業参加 に基づいて行われます。
This course does not have a final exam. Grading will be based on the Speaking Test, Duolingo Assignments, and Class Participation.
課題の内容
実施する(Assignments will be given)

この授業では、以下の課題を実施します。
This course includes the following assignments:
• Duolingo課題(8週間分)
Duolingo Assignments (8 weeks)
• 毎週、指定されたレッスンを完了すること。
Complete the assigned lessons each week.
• 提出期限を守らなかった場合は成績に影響がある。
Failure to meet deadlines will affect the grade.
• 未提出の学生は補習課題を行う必要がある。
Students who miss assignments must complete an extra task.

その他の課題はNearpodを通じて指示される場合があります。
Additional tasks may be assigned through Nearpod as needed.

授業内容
第1回
Lesson 1: 夏休みにしたことを話す

Lesson 1: Talking About What You Did in the Summer Vacation
• Nearpod にログインし、過去形の表現を復習する。
Log into Nearpod and review past tense expressions.
• 「What did you do during the summer vacation?」 などの質問に答え、会話を練習する。
Practice answering and asking questions like “What did you do during the summer vacation?”
• クラスメートとペアになり、お互いの夏休みの出来事について会話する。
Pair up and discuss each other’s summer experiences.
第2回
Lesson 2: 好きなもの・嫌いなものを話す

Lesson 2: Talking About Your Likes and Dislikes
• Nearpod にログインし、「I like…」「I don’t like…」 の表現を学ぶ。
Log into Nearpod and review expressions like “I like…” and “I don’t like…”.
• 「Why do you like it?」「Why don’t you like it?」 という質問を練習する。
Practice asking and answering “Why do you like it?” and “Why don’t you like it?”
• パートナーとペアになり、お互いの好みについて話す。
Pair up and discuss your personal likes and dislikes.
第3回
Lesson 3: お気に入りの食べ物・動物・趣味について話す

Lesson 3: Talking About Your Favorite and Least Favorite Foods, Animals, and Hobbies
• Nearpod にログインし、食べ物・動物・趣味に関する単語と表現を学ぶ。
Log into Nearpod and review vocabulary related to food, animals, and hobbies.
• 「What’s your favorite food?」「What’s your least favorite animal?」 などの質問を練習する。
Practice asking and answering questions like “What’s your favorite food?” and “What’s your least favorite animal?”
• ペアになり、お互いの好みについて詳しく話す。
Pair up and have a conversation about your preferences in more detail.
第4回
Lesson 4: レストランでの注文(基本的なやり取り)

Lesson 4: Ordering Food in a Restaurant (Basic Interaction)
• Nearpod にログインし、レストランでの注文に使う英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn key phrases for ordering food in a restaurant.
• 「I’d like a burger, please.」「Can I get some water?」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “I’d like a burger, please.” and “Can I get some water?”
• ペアになり、一人が客、もう一人が店員となり、注文のロールプレイを行う。
Role-play as a customer and a restaurant staff member.
第5回
Lesson 5: レストランでの注文(異なる種類の料理 & 店員のロールプレイ)

Lesson 5: Ordering in a Restaurant (Different Types of Food & Being the Waiter/Waitress)
• Nearpod にログインし、イタリア料理、中華料理、インド料理などの単語と表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn vocabulary for Italian, Chinese, and Indian food.
• 「Do you have a vegetarian option?」「Can I have extra spice?」 などの会話を練習する。
Practice useful expressions like “Do you have a vegetarian option?” and “Can I have extra spice?”
• 役割を交代しながら、客と店員のロールプレイを行う。
Role-play as both a customer and a waiter/waitress, switching roles.
第6回
Lesson 6: 英国のお金を使って支払いをする

Lesson 6: Paying for Food Using British Money (Pounds & Pence)
• Nearpod にログインし、ポンドとペンスの基本を学ぶ。
Log into Nearpod and learn about British currency (pounds & pence).
• メニューから注文を取り、合計金額を計算する。
Take an order from the menu and calculate the total cost.
• お釣りを渡す練習をする(例:「Here’s your change.」)。
Practice giving change as a waiter/waitress (e.g., “Here’s your change.”).
• 客役・店員役を交代しながら、支払いの会話をロールプレイする。
Role-play paying and receiving change as both the customer and the staff.
第7回
Lesson 7: ミッドタームスピーキングテスト(前半)

Lesson 7: Midterm Speaking Test (First Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン6で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 6 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
第8回
Lesson 7: ミッドタームスピーキングテスト(前半)

Lesson 7: Midterm Speaking Test (First Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン6で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 6 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
第9回
Lesson 9: 感情について話す(嬉しい・怖い・ワクワクすること)

Lesson 9: Talking About Emotions (What Makes You Happy, Scared, or Excited?)
• Nearpod にログインし、感情を表す英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn English expressions for different emotions.
• 「What makes you happy?」「What scares you?」「What are you excited about?」 などの質問を練習する。
Practice asking and answering questions like “What makes you happy?”, “What scares you?”, and “What are you excited about?”
• ペアワークで、お互いの感情について話し合い、経験を共有する。
Pair up and discuss emotions, sharing personal experiences.
第10回
Lesson 10: 失望・驚き・怒りなどの感情を表現する

Lesson 10: Expressing Disappointment, Surprise, and Anger
• Nearpod にログインし、「失望した・驚いた・怒った」などの感情を表す表現を学ぶ。
Log into Nearpod and review expressions for disappointment, surprise, and anger.
• 「When was the last time you were disappointed?」「Have you ever been really surprised?」 などの質問を練習する。
Practice questions like “When was the last time you were disappointed?” and “Have you ever been really surprised?”
• クラスメートとペアになり、それぞれの経験についてストーリーを語る。
Pair up and tell stories about past experiences related to emotions.
第11回
Lesson 11: 友達と予定を立てる

Lesson 11: Making Plans with Friends
• Nearpod にログインし、予定を立てるときの表現を学ぶ。
Log into Nearpod and review phrases for making plans.
• 「Do you want to go to the mall this weekend?」「Are you free on Friday?」 などの表現を練習する。
Practice expressions like “Do you want to go to the mall this weekend?” and “Are you free on Friday?”
• ペアになり、週末の予定を立てるロールプレイを行う。
Pair up and role-play making weekend plans.
第12回
Lesson 12: 予定を変更する & キャンセルする

Lesson 12: Changing or Cancelling Plans
• Nearpod にログインし、予定を変更したりキャンセルするための表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn phrases for changing or cancelling plans.
• 「I can’t make it.」「Can we reschedule?」「I’m sick today, can we meet another time?」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “I can’t make it,” “Can we reschedule?”, and “I’m sick today, can we meet another time?”
• クラスメートとペアになり、計画を変更・キャンセルするロールプレイを行う。
Pair up and role-play scenarios where plans need to be changed or cancelled.
第13回
Lesson 13: 将来の夢(欲しいもの)

Lesson 13: Dreams for the Future (What You Want in Life)
• Nearpod にログインし、将来の夢について話すための英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn phrases for talking about future dreams.
• 「What do you want in the future?」「I want a big house.」「I’d love to travel the world.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “What do you want in the future?”, “I want a big house.”, and “I’d love to travel the world.”
• クラスメートとペアになり、お互いの夢について話す。
Pair up and discuss personal dreams for the future.
第14回
Lesson 14: 将来の仕事の夢(なりたい職業)

Lesson 14: Dream Jobs (What You Want to Be in the Future)
• Nearpod にログインし、将来の仕事について話すための表現を学ぶ。
Log into Nearpod and review expressions for talking about dream jobs.
• 「What do you want to be in the future?」「I want to be a doctor.」「I’d love to work in fashion.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “What do you want to be in the future?”, “I want to be a doctor.”, and “I’d love to work in fashion.”
• クラスメートとペアになり、なりたい職業とその理由について話す。
Pair up and discuss your dream job and why you want it.
• この授業で組んだペアが、次回のスピーキングテストのパートナーになります。
The partner you work with in this class will be your test partner for the next lesson.
第15回
Lesson 15: 期末スピーキングテスト(前半)

Lesson 15: Final Speaking Test (First Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン14で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 14 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
第16回
Lesson 16: 期末スピーキングテスト(後半)

Lesson 16: Final Speaking Test (Second Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン14で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 14 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
• Duolingo の宿題を提出していない学生は、スコアを補うための追加課題を行う。
Students who have missed any Duolingo assignments will be required to complete an extra task to make up their score.
• 毎週宿題をきちんと提出している学生は、この課題を免除される。
Students who have successfully completed their homework every week will not have to do this.

購入が必要な教科書

教科書以外に準備するもの(画材・機材)
教科書以外に準備するもの(自己手配) Materials to be Prepared by the Students, Other than the Textbook
• 毎回の授業に参加し、ノートを取るために、PC、Mac、またはiPadを持参すること。スマートフォンのみの持参はノート取りには不適切です。
Bring a PC, Mac, or iPad to every class for participation and taking notes. A smartphone is not acceptable for note-taking.
• 学生は、Googleドキュメントに慣れておく必要があります。DHUの学生は、すべてのGoogleアプリを利用でき、Googleドライブの大容量ストレージも提供されています。
Students should familiarize themselves with Google Documents. DHU students have full access to Google Apps and a large amount of Google Drive storage.
• 本授業では Nearpod(nearpod.com)というWebアプリを使用し、登録不要かつ無料で利用できます。使用方法については、Google Classroom内および学期最初の授業で教員が説明します。
This course will use the web app Nearpod (nearpod.com), which is free to use and does not require registration. The teacher will explain how to use it on Google Classroom and in the first lesson of the semester.
• クイズアクティビティの一環として Kahoot(kahoot.com)を使用する予定です。Kahoot は無料で利用でき、学生はスマートフォンまたはPCからアクセスできます。
Kahoot (kahoot.com) will be used for quiz activities in some classes. Kahoot is free to use, and students can access it from their smartphone or PC.

参考文献
参考文献 References

この授業では教科書を使用せず、Nearpod を通じて教材を提供します。
This course does not use a textbook; all materials will be provided through Nearpod.

また、学習補助として以下のツールを使用します。
Additionally, the following tools will be used for learning support:
• Duolingo (英語学習アプリ) – 課題として使用
Duolingo (Language learning app) – Used for assignments
• Googleドキュメント(ノートを取る、Nearpodのスクリーンショットや教材を保存するために必要)
Google Documents (Required for taking notes and storing screenshots or other materials provided via Nearpod)

教師から追加の資料が提供される場合があります。
Additional materials may be provided by the teacher as needed.
※大学での教科書販売はありません。

教員連絡先
メール: james.charlton@dhw.ac.jp SNS: https://bsky.app/profile/superfamisensei.bsky.social