

|
|
授業コード |
71220031
|
講義名 |
Core Eng II Pro-B (G1)
|
開講時期 |
2025年度2Q(前期)
|
科目分類 |
外国語
|
科目分野 |
英語
|
教員名 |
ジェームズ チャールトン
|
実務家教員 |
|
履修年次 |
1
|
単位数 |
2.00単位
|
曜日時限 |
月曜1限、水曜1限
|
授業概要 |
授業概要 (Class Overview)
この授業では、プレゼンテーションスキルの向上を目指し、実践的な活動を通じて学びます。 In this class, students will aim to improve their presentation skills through practical activities.
学生は、ジェスチャー、姿勢、アイコンタクト、声の抑揚、イントネーションなどを意識した練習を行います。 Students will practice focusing on gestures, posture, eye contact, vocal inflection, and intonation.
授業は講義、実演、グループ練習、個別フィードバックなどを組み合わせて進められます。 The class will combine lectures, demonstrations, group practice, and individual feedback sessions.
最終的には、3〜5分の英語スピーチを作成し、クラス全員の前で発表します。 Ultimately, students will create and deliver a 3-5 minute speech in English in front of the class.
このプロセスを通じて、自信を持って効果的に伝えるスキルを身につけることを目指します。 Through this process, students will develop the skills to communicate effectively and confidently.
|
到達目標 |
到達目標 (Learning Objectives)
学生は以下のスキルを習得することを目指します。 Students will aim to acquire the following skills: • 自信を持って英語でプレゼンテーションを行うことができる。 Be able to deliver a presentation in English with confidence. • ジェスチャー、姿勢、アイコンタクト、声の抑揚、イントネーションを適切に活用できる。 Effectively use gestures, posture, eye contact, vocal inflection, and intonation. • 論理的なスピーチの構成を理解し、聴衆に分かりやすく伝えることができる。 Understand logical speech structure and communicate clearly to an audience. • ビデオ制作スキルを向上させ、魅力的で創造的なコンテンツを作成できるようになる。 Start improving video production skills and be able to create engaging and creative content. • 適切なビデオ編集を行い、音声や映像を効果的に組み合わせる技術を学ぶ。 Learn video editing techniques and effectively combine audio and visuals.
|
成績評価方法・基準 |
成績評価方法・基準 (Grading Method and Criteria)
学生の成績は以下の基準に基づいて評価されます。 Student performance will be assessed based on the following criteria: 1. 最終ビデオプレゼンテーション (Final Video Presentation): 60% 3〜5分の英語でのビデオプレゼンテーションの内容、構成、表現力、発声、ジェスチャー、姿勢を総合的に評価する。 The 3-5 minute video presentation will be evaluated based on content, structure, delivery, vocal projection, gestures, and posture. • ビデオにおける正確な発音と流暢さ、映像と音声のクオリティ、クリエイティブな表現を評価。 Assess pronunciation and fluency in the video, video and audio quality, and creative expression. 2. リサーチと情報の正確さ (Research and Accuracy of Information): 20% 提供された資料と正確なリサーチを基に、文化的な内容が正しく伝えられているかを評価。 Evaluate the accuracy of the cultural content presented, based on the provided materials and thorough research. • 各ペアが選んだ国についての情報の正確性、クリエイティブなプレゼンテーション方法を重視。 Focus on the accuracy of the information about the chosen country and the creative presentation of that information. 3. 平常点 (Class Engagement and Responsibility): 20% 授業への積極的な参加、時間厳守、課題の提出状況、自己評価の質を総合的に評価する。 Assessment will be based on active class participation, punctuality, timely submission of assignments, and the quality of self-assessment.
成績評価は、ビデオプレゼンテーションの完成度、リサーチ、そして授業内での取り組みや学習態度を総合的に考慮して行う。 Grading will take into account the quality of the video presentation, research, and overall engagement and responsibility throughout the course.
|
期末試験の内容 |
成績評価方法・基準 (Grading Method and Criteria)
学生の成績は以下の基準に基づいて評価されます。 Student performance will be assessed based on the following criteria: 1. 最終スピーチ (Final Story-Telling Presentation): 50% 3〜5分の英語スピーチの内容、構成、表現力、発声、ジェスチャー、姿勢を総合的に評価する。 The 3-5 minute English speech will be evaluated based on content, structure, delivery, vocal projection, gestures, and posture. 2. 最終ビデオプレゼンテーション (Final Video Presentation): 50% 3〜5分のビデオプレゼンテーションの内容、構成、発音、映像と音声の品質、クリエイティブな表現、情報の正確さを総合的に評価する。 The 3-5 minute video presentation will be evaluated based on content, structure, pronunciation, video and audio quality, creative expression, and accuracy of information.
成績評価は、スピーチとビデオの両方の完成度を考慮して行い、それぞれの評価を平均して最終成績を決定します。 Grading will take into account the quality of both the speech and the video, with the final grade being the average of the two.
|
課題の内容 |
課題内容: Assignment Content: • このクラスでは、最初に3〜5分のストーリープレゼンテーションを個人で作成します。 You will be required to create a 3-5 minute story presentation individually. • その後、ペアで2〜3分のビデオをそれぞれ作成し、1組のペアで合計4〜6分のビデオを完成させます。 Then, in pairs, you will create one 2-3 minute video each, for a total of 4-6 minutes of video. • 詳細はGoogle Classroomで共有されます。 More details will be shared on Google Classroom. • サポートが必要な場合は、Google Classroomのプライベートメッセージまたはメールで教員に問い合わせてください。 Support will be given by the teacher via Google Classroom private messages or by email. • この課題は第2クォーターの成績に含まれます。 This will be part of your quarter two grade.
|
第1回 |
授業内容 (Class Content)
第1回: 授業概要とストーリーテリングの準備 Lesson 1: Course Overview and Storytelling Preparation • 授業の目的を説明し、ストーリーテリングの準備を始めます。 • 学生はリアルまたはフィクションのストーリーを選び、ストーリーの骨組みを作成します。 Explain the purpose of the course and begin the storytelling preparation. Students will choose a real or fictional story and start creating the framework for the story.
|
第2回 |
第2回: ストーリーライティングとスクリプト作成 Lesson 2: Story Writing and Script Creation • 物語の詳細を描き、スピーチ用のスクリプトを作成します。 • スクリプトは聴衆に伝わりやすいように構成します。 Write the details of the story and create a script for the speech. The script will be structured to make it easy to communicate to the audience.
|
第3回 |
第3回: イメージの準備と視覚的要素の作成 Lesson 3: Preparing the Image and Visual Elements • リアルなイベントの場合は写真を選び、フィクションの場合はAI生成画像やイラストを準備します。 • 画像はストーリーを補完するもので、プレゼンテーションに使用します。 Select a photo for a real event or prepare an AI-generated image/illustration for a fictional story. The image should complement the story and be used in the presentation.
|
第4回 |
第4回: プレゼンテーションの準備と練習 Lesson 4: Presentation Preparation and Practice • 完成したスクリプトと画像を用いて、ストーリーを発表する練習を行います。 • 他の学生にフィードバックをもらい、改善点を洗い出します。 Practice presenting the story using the final script and image. Receive feedback from other students and identify areas for improvement.
|
第5回 |
第5回: ポスタープレゼンテーション (1/2) Lesson 5: Poster Presentation (1/2) • 学生はそれぞれのストーリーをポスタープレゼンテーション形式で発表します。 • 他の学生と共有し、フィードバックを受けます。 Students will present their stories in a poster presentation format. Share with other students and receive feedback.
|
第6回 |
第6回: ポスタープレゼンテーション (2/2) Lesson 6: Poster Presentation (2/2) • 残りの学生がプレゼンテーションを行い、全員で振り返りを行います。 • 最後に、全員のプレゼンテーションを評価し、学んだことを共有します。 Remaining students will give their presentations, and everyone will reflect on the presentations. Finally, evaluate all presentations and share what was learned.
|
第7回 |
第7回: ビデオプロジェクトの概要と役割分担 Lesson 7: Overview of Video Project and Role Distribution • ビデオプロジェクトの目的を説明し、ペアで役割を分担します。 • 各ペアは、異なる国の文化(食べ物、ファッション、歴史、発明など)を選びます。 Explain the purpose of the video project and distribute roles within pairs. Each pair will choose a different country to focus on, covering aspects such as food, fashion, history, inventions, etc.
|
第8回 |
第8回: スクリプト作成とリサーチ Lesson 8: Script Writing and Research • 各ペアは、各自の担当分野(例:食べ物や服装など)のスクリプトを作成します。 • リサーチを行い、正確な情報を集める方法を学びます。 Each pair will create a script for their assigned topic (e.g., food or clothing). Learn how to conduct research and gather accurate information.
|
第9回 |
第9回: メディアの収集(画像、動画、音声) Lesson 9: Collecting Media (Images, Videos, Sounds) • 使用するメディア素材(写真、動画、音声など)を収集し、どのように利用するかを学びます。 • 提供されたライセンスフリーの素材を活用する方法も説明します。 Collect media materials (images, videos, sounds) for the video. Learn how to use license-free materials provided by the teacher.
|
第10回 |
第10回: 発音練習とナレーション録音 Lesson 10: Pronunciation Practice and Voice Recording • 各自、スクリプトを読み上げ、発音練習を行います。 • 収集したメディアに合わせてナレーションを録音します。 Practice pronunciation by reading the script aloud. Record the narration to match the collected media.
|
第11回 |
第11回: ビデオ編集の基礎 Lesson 11: Basics of Video Editing • 無料のビデオ編集ソフトウェアの使い方を説明し、基本的な編集方法を学びます。 • ビデオ編集の手順を学び、最初の編集を試みます。 Teach how to use the free video editing software and explain basic editing techniques. Learn the steps of video editing and attempt the first edits.
|
第12回 |
第12回: ビデオ編集(パート1) Lesson 12: Video Editing (Part 1) • 収集したメディアと録音したナレーションを使用して、ビデオの編集を行います。 • 編集の進行状況を確認し、問題を解決します。 Edit the video using collected media and recorded narration. Review the progress of the edits and troubleshoot any issues.
|
第13回 |
第13回: ビデオ編集(パート2) Lesson 13: Video Editing (Part 2) • 追加の編集作業を行い、ビデオの最終調整を行います。 • 音楽や効果音の追加など、ビデオの完成に向けて仕上げます。 Perform additional editing tasks and finalize the video. Add music and sound effects to complete the video.
|
第14回 |
第14回: ビデオ編集(パート3) Lesson 14: Video Editing (Part 3) • 最終的な編集作業を行い、ビデオを完成させます。 • 完成したビデオを確認し、ペアで最終調整を行います。 Complete the final editing tasks and finalize the video. Review the finished video and make final adjustments with your partner.
|
第15回 |
第15回: ビデオ発表 (1/2) Lesson 15: Video Presentation (1/2) • 学生は作成したビデオをクラスで発表します。 • 質問タイムを設け、発表後に他の学生から質問を受けます。 Students will present their videos to the class. Hold a Q&A session after each presentation.
|
第16回 |
第16回: ビデオ発表 (2/2) と振り返り Lesson 16: Video Presentation (2/2) and Reflection • 残りの学生がビデオを発表し、全員で振り返りを行います。 • 各国の文化についての理解を深め、学びを共有します。 The remaining students will present their videos. Reflect on the understanding gained about each country’s culture and share insights.
|
Speaking of Speech (Premium Edition Edition)
|
教科書以外に準備するもの(画材・機材) |
教科書以外に準備するもの(自己手配) (Materials to be Prepared by the Students, Other than the Textbook) • 毎回の授業に参加し、ノートを取るために、PC、Mac、またはiPadを持参すること。スマートフォンのみの持参はノート取りには不適切です。 Bring a PC, Mac, or iPad to every class for participation in lectures and taking notes. A smartphone is not acceptable for note-taking. • 動画録画用の機器(スマートフォン、カメラなど) Equipment for recording videos (smartphone, camera, etc.) • 学生は、GoogleドキュメントやGoogleスライドなどのGoogleアプリに慣れておく必要があります。DHUの学生は、すべてのGoogleアプリを利用でき、Googleドライブの大容量ストレージも提供されています。 Students will be required to familiarize themselves with Google Apps such as Google Documents and Google Slides. All DHU students have access to all Google Apps as well as a generous amount of Google Drive storage. • 本授業では Nearpod(nearpod.com)というWebアプリを使用し、登録不要かつ無料で利用できます。使用方法については、Google Classroom内および学期最初の授業で教員が説明します。 This course will use the web app Nearpod (nearpod.com), which is free to use and does not require registration. The teacher will explain how to use it on Google Classroom and in the first lesson of the semester.
|
参考文献 |
参考文献 (References) • 発音を向上させるために、プレゼンテーションや動画の原稿の文章をこのウェブサイトにコピー&ペーストし、AI音声を聞きながら正しい発音を練習することをお勧めします。 To improve your pronunciation, I recommend copying and pasting your presentation or video script sentences into this website. Listen to the AI-generated voice and practice by mimicking the native-like pronunciation in your own speech. www.naturalreaders.com • 教員は、無料のビデオ編集ソフトウェアとライセンスフリーのビデオや音声コンテンツをダウンロードできるウェブサイトのリンクも提供します。これらのリンクはGoogle Classroomで共有されます。 The teacher will also provide links to free video editing software and websites where you can download license-free video and audio content. These links will be shared on Google Classroom.
|
教員連絡先 |
メール: james.charlton@dhw.ac.jp SNS: https://bsky.app/profile/superfamisensei.bsky.social
|
|