シラバス情報

授業コード
71140042
講義名
Core Eng IV Com-C (G2)
開講時期
2025年度4Q(後期)
科目分類
外国語
科目分野
英語
教員名
ジェームズ チャールトン
実務家教員
履修年次
1
単位数
2単位
曜日時限
火曜2限、木曜1限

授業概要
授業概要 (Class Overview)

この授業では、実践的な英会話スキルの向上を目的とし、テキストは使用せず、Nearpod(ニアポッド) を活用して学習を進めます。
This course is designed to improve practical English conversation skills. No textbooks will be used; instead, learning will be conducted through Nearpod, an interactive web app.

授業の最初に、ランダムにペアが決められ、毎回異なるクラスメートと一緒に座ります。
At the beginning of each class, students will be assigned a random partner and sit with a different classmate each time.

その後、Nearpod にログインし、教師が用意したスライドにアクセスします。
Then, students will log into Nearpod and access the slides prepared by the teacher.

スライドには、例文や会話のモデルが含まれており、学生はそれを参考にしながら、自分の言いたいことに合わせてアレンジ することができます。
The slides will contain example sentences and model conversations that students can refer to and adapt to express their own ideas.

この授業では、対話を通じた学習 を重視しており、ペアワークやクラスメートとの交流を通じて実践的なスピーキングスキルを養います。
The course emphasizes learning through conversation, helping students develop practical speaking skills through pair work and interactions with classmates.

このプロセスを通じて、自信を持って効果的に伝えるスキルを身につけることを目指します。
Through this process, students will develop the skills to communicate effectively and confidently.
到達目標
到達目標 (Learning Objectives)

この授業では、以下の目標を達成することを目指します。
In this course, students will aim to achieve the following objectives:
• 基本的な英会話表現を理解し、正しく発音できるようになる。
Understand and correctly pronounce basic English conversation patterns.
• 学習した表現を使って、自分の考えや気持ちを表現できるようになる。
Use learned expressions to communicate personal thoughts and feelings.
• スムーズに会話のキャッチボールができるようになる。
Engage in natural back-and-forth conversation with a partner.
• ノートやスクリプトを見ずに、自信を持って英語で会話ができるようになる。
Speak confidently in English without relying on notes or scripts.
• ペアワークやクラスメートとの会話を通じて、異なる相手との会話に慣れる。
Get comfortable speaking with different partners through pair work and class interactions.
• 会話中にアイコンタクトを取りながら、相手の話をしっかり聞くことができるようになる。
Maintain natural eye contact while actively listening to a conversation partner.
• 実生活で使える英語を身につけ、日常的な状況で自信を持って英語を話せるようになる。
Acquire practical English skills and feel confident speaking in everyday situations.
履修条件
履修条件緩和
成績評価方法・基準
Grading Method and Criteria

Grading Method and Criteria

学生の成績は、スピーキングテスト(60%)、Duolingoの課題の提出状況(20%)、授業への参加態度(20%) に基づいて評価されます。
Students will be graded based on their Speaking Test (60%), Duolingo Assignment Completion (20%), and Class Participation (20%).

1. スピーキングテスト(60%)

1. Speaking Test (60%)
• 成績は、ミッドタームテスト(レッスン7 & 8)と期末テスト(レッスン15 & 16)の平均 によって決定される。
The grade will be based on the average of the Midterm Test (Lessons 7 & 8) and the Final Test (Lessons 15 & 16).
• テストでは、授業で学んだトピックについてペアで会話を行う。
The test will require students to have a conversation in pairs based on topics learned in class.
• 教師は以下の基準で評価を行う。
The teacher will evaluate students based on the following criteria:
• 発音(Pronunciation) - 正しく発音できているか。
• 流暢さ(Fluency) - スムーズに話せているか。
• アイコンタクト(Eye Contact) - しっかり相手を見ながら会話できているか。
• 内容の適切さ(Content Accuracy) - 会話の内容が適切であるか。
• テストはペアで行い、教師は会話を聞いて評価する。
The test will be conducted in pairs, and the teacher will listen and grade the conversation.

2. Duolingo課題(20%)

2. Duolingo Assignments (20%)
• 授業期間中の 4週間分の課題 をすべて完了すること。
Students must complete four weeks of assignments during the course.
• 提出期限までに完了しなかった場合、成績に影響がある。
Failure to complete assignments on time will affect the final grade.
• 宿題を提出していない学生は、補習課題を行う必要がある。
Students who miss assignments must complete an additional task.

3. 授業参加(20%)

3. Class Participation (20%)
• 授業への積極的な参加と、時間を守ることが評価の対象となる。
Active participation in class and punctuality will be graded.
• 遅刻や欠席が多い学生は成績が下がる可能性がある。
Students who are frequently late or absent will have their score reduced.
• クラスでのペアワークや会話練習にしっかり取り組むことが求められる。
Students are expected to fully engage in pair work and conversation practice.
期末試験の内容
この授業では、期末試験は実施しません。評価はスピーキングテスト、Duolingoの課題、授業参加 に基づいて行われます。
This course does not have a final exam. Grading will be based on the Speaking Test, Duolingo Assignments, and Class Participation.
課題の内容
実施する(Assignments will be given)

この授業では、以下の課題を実施します。
This course includes the following assignments:
• Duolingo課題(8週間分)
Duolingo Assignments (8 weeks)
• 毎週、指定されたレッスンを完了すること。
Complete the assigned lessons each week.
• 提出期限を守らなかった場合は成績に影響がある。
Failure to meet deadlines will affect the grade.
• 未提出の学生は補習課題を行う必要がある。
Students who miss assignments must complete an extra task.

その他の課題はNearpodを通じて指示される場合があります。
Additional tasks may be assigned through Nearpod as needed.

授業内容
第1回
Lesson 1: 世界の国々と国旗を学ぶ

Lesson 1: Learning About Countries and Flags
• Nearpod にログインし、世界の国々の国旗と英語での国名を学ぶ。
Log into Nearpod and learn country names and their flags in English.
• 「Japan」「France」「Brazil」など、英語での発音を練習する。
Practice the pronunciation of country names like “Japan,” “France,” and “Brazil.”
• クラスメートとペアになり、国旗を見て国の名前を当てるゲームをする。
Pair up with a classmate and play a game to guess the country by its flag.
第2回
Lesson 2: 行きたい国と理由を話す

Lesson 2: Talking About Countries You Want to Visit and Why
• Nearpod にログインし、旅行について話すための表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn phrases for talking about travel.
• 「What country do you want to visit?」「Why do you want to go there?」 などの質問を練習する。
Practice asking and answering questions like “What country do you want to visit?” and “Why do you want to go there?”
• 「I want to visit Italy because I love pizza.」「I want to go to Canada to see the mountains.」 などの表現を使って、ペアで会話をする。
Have a conversation in pairs using sentences like “I want to visit Italy because I love pizza.” or “I want to go to Canada to see the mountains.”
第3回
Lesson 3: 店の名前と道案内の基本を学ぶ

Lesson 3: Learning Store Names and Basic Directions
• Nearpod にログインし、英語の店の名前(supermarket, pharmacy, bookstore など)を学ぶ。
Log into Nearpod and learn English store names (supermarket, pharmacy, bookstore, etc.).
• 「Where is the supermarket?」「Is there a convenience store nearby?」 などの質問を練習する。
Practice questions like “Where is the supermarket?” and “Is there a convenience store nearby?”
• クラスメートとペアになり、道を尋ねる会話の練習をする。
Pair up and practice asking for directions in a conversation.
第4回
Lesson 4: 道案内をする練習

Lesson 4: Practicing Giving Directions
• Nearpod にログインし、道案内の基本表現を学ぶ(例:「Turn left at the corner」「Go straight for two blocks」)。
Log into Nearpod and learn basic directions like “Turn left at the corner” and “Go straight for two blocks.”
• 「Excuse me, how do I get to the station?」「It’s next to the bank.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “Excuse me, how do I get to the station?” and “It’s next to the bank.”
• クラスメートとペアになり、一人が地図を見ながら道案内をし、もう一人が目的地を探すロールプレイを行う。
Role-play with a partner: One person gives directions while the other follows a map to a destination.
第5回
Lesson 5: ショッピング(服・靴・サイズ変更)

Lesson 5: Shopping for Clothes and Shoes (Asking About Sizes)
• Nearpod にログインし、買い物の際に使う英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn useful expressions for shopping.
• 「Do you have this in a bigger size?」「Can I try this on?」 などの質問を練習する。
Practice questions like “Do you have this in a bigger size?” and “Can I try this on?”
• ペアワークで、一人が客、一人が店員になり、服や靴を買うロールプレイを行う。
Role-play as a customer and store clerk when shopping for clothes and shoes.
第6回
Lesson 6: ショッピング(電化製品・ゲーム)

Lesson 6: Shopping for Electronics and Video Games
• Nearpod にログインし、電化製品やゲームを買うときの英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn useful phrases for shopping for electronics and video games.
• 「Do you have this game on PlayStation?」「How much storage does this phone have?」 などの質問を練習する。
Practice questions like “Do you have this game on PlayStation?” and “How much storage does this phone have?”
• ペアワークで、一人が客、一人が店員になり、電化製品を買うロールプレイを行う。
Role-play as a customer and store clerk when shopping for electronics.
第7回
Lesson 7: ミッドタームスピーキングテスト(前半)

Lesson 7: Midterm Speaking Test (First Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン6で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 6 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
第8回
Lesson 8: ミッドタームスピーキングテスト(後半)

Lesson 8: Midterm Speaking Test (Second Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン6で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 6 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
• Duolingo の宿題を提出していない学生は、スコアを補うための追加課題を行う。
Students who have missed any Duolingo assignments will be required to complete an extra task to make up their score.
• 毎週宿題をきちんと提出している学生は、この課題を免除される。
Students who have successfully completed their homework every week will not have to do this.
第9回
Lesson 9: コレクションについて話す(ゲーム・アニメ・映画・漫画)

Lesson 9: Talking About Your Collection (Games, Anime, Movies, Manga)
• Nearpod にログインし、自分の趣味やコレクションについて話すための英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn useful phrases for talking about your hobbies and collections.
• 「What is your favorite game?」「Do you collect anime figures?」 などの質問を練習する。
Practice asking and answering questions like “What is your favorite game?” and “Do you collect anime figures?”
• クラスメートとペアになり、お互いのコレクションについて話す。
Pair up and discuss your collections with a classmate.
第10回
Lesson 10: コレクションの詳細(グッズの数・特別なアイテム)

Lesson 10: Details About Your Collection (Merchandise & Special Items)
• Nearpod にログインし、グッズやアイテムの数について話す英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn phrases for talking about how many items you have.
• 「How many figures do you have?」「I have 15 keychains from my favorite anime.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “How many figures do you have?” and “I have 15 keychains from my favorite anime.”
• クラスメートとペアになり、お互いのコレクションの詳細について話す。
Pair up and talk about the details of your collections.
第11回
Lesson 11: 電話の受け方 & メッセージを取る

Lesson 11: Answering the Phone & Taking a Message
• Nearpod にログインし、電話の基本的な受け答えの英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn basic phrases for answering the phone in English.
• 「Hello, this is [name] speaking.」「Who is calling, please?」「Can I take a message?」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “Hello, this is [name] speaking,” “Who is calling, please?” and “Can I take a message?”
• クラスメートとペアになり、一人が電話を受け、もう一人がメッセージを伝えるロールプレイを行う。
Role-play answering the phone and taking a message with a partner.
第12回
Lesson 12: 電話をかける & メッセージを残す

Lesson 12: Making a Phone Call & Leaving a Message
• Nearpod にログインし、電話をかけるときの英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn useful phrases for making a phone call.
• 「May I speak to [name], please?」「Could you tell them that I called?」「I’ll call back later.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “May I speak to [name], please?”, “Could you tell them that I called?”, and “I’ll call back later.”
• クラスメートとペアになり、電話をかける側・受ける側のロールプレイを行う。
Pair up and role-play making and receiving phone calls.
第13回
Lesson 13: ピザを注文する(サイズ・生地・トッピング)

Lesson 13: Ordering Pizza (Size, Crust, Toppings)
• Nearpod にログインし、ピザを注文するときの英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn useful phrases for ordering pizza.
• 「I’d like a large pepperoni pizza, please.」「What toppings do you have?」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “I’d like a large pepperoni pizza, please.” and “What toppings do you have?”
• クラスメートとペアになり、電話でピザを注文するロールプレイを行う。
Pair up and role-play ordering pizza over the phone.
第14回
Lesson 14: ピザの注文詳細 & 配達の確認

Lesson 14: Pizza Order Details & Confirming Delivery
• Nearpod にログインし、配達の詳細を伝えるときの英語表現を学ぶ。
Log into Nearpod and learn phrases for confirming delivery details.
• 「What’s your address?」「Would you like any drinks?」「Your total is $18.50.」 などの表現を練習する。
Practice phrases like “What’s your address?”, “Would you like any drinks?”, and “Your total is $18.50.”
• クラスメートとペアになり、注文と配達の確認をするロールプレイを行う。
Pair up and role-play ordering and confirming pizza delivery.
• この授業で組んだペアが、次回のスピーキングテストのパートナーになります。
The partner you work with in this class will be your test partner for the next lesson.
第15回
Lesson 15: 期末スピーキングテスト(前半)

Lesson 15: Final Speaking Test (First Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン14で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 14 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
第16回
Lesson 16: 期末スピーキングテスト(後半)

Lesson 16: Final Speaking Test (Second Half)
• Nearpod にログインし、スピーキングテストの待機時間にオンラインライティング課題を完了する。
Log into Nearpod and complete an online written assignment while waiting for the speaking test.
• レッスン14で決めたテストパートナーと一緒に待機し、順番が来たらテストを受ける。
Wait with your test partner from Lesson 14 and take the test when your turn is called.
• テストの順番はランダムに決定される。
The order of the test will be randomly decided.
• 指定された部屋に移動し、教師の前でパートナーと会話を行う。
Move to a designated room and have a conversation with your partner in front of the teacher.
• 教師は会話には参加せず、聞いて評価を行う。
The teacher will only listen and evaluate the conversation without participating.
• Duolingo の宿題を提出していない学生は、スコアを補うための追加課題を行う。
Students who have missed any Duolingo assignments will be required to complete an extra task to make up their score.
• 毎週宿題をきちんと提出している学生は、この課題を免除される。
Students who have successfully completed their homework every week will not have to do this.

購入が必要な教科書

教科書以外に準備するもの(画材・機材)
教科書以外に準備するもの(自己手配) Materials to be Prepared by the Students, Other than the Textbook
• 毎回の授業に参加し、ノートを取るために、PC、Mac、またはiPadを持参すること。スマートフォンのみの持参はノート取りには不適切です。
Bring a PC, Mac, or iPad to every class for participation and taking notes. A smartphone is not acceptable for note-taking.
• 学生は、Googleドキュメントに慣れておく必要があります。DHUの学生は、すべてのGoogleアプリを利用でき、Googleドライブの大容量ストレージも提供されています。
Students should familiarize themselves with Google Documents. DHU students have full access to Google Apps and a large amount of Google Drive storage.
• 本授業では Nearpod(nearpod.com)というWebアプリを使用し、登録不要かつ無料で利用できます。使用方法については、Google Classroom内および学期最初の授業で教員が説明します。
This course will use the web app Nearpod (nearpod.com), which is free to use and does not require registration. The teacher will explain how to use it on Google Classroom and in the first lesson of the semester.
• クイズアクティビティの一環として Kahoot(kahoot.com)を使用する予定です。Kahoot は無料で利用でき、学生はスマートフォンまたはPCからアクセスできます。
Kahoot (kahoot.com) will be used for quiz activities in some classes. Kahoot is free to use, and students can access it from their smartphone or PC.

参考文献
参考文献 References

この授業では教科書を使用せず、Nearpod を通じて教材を提供します。
This course does not use a textbook; all materials will be provided through Nearpod.

また、学習補助として以下のツールを使用します。
Additionally, the following tools will be used for learning support:
• Duolingo (英語学習アプリ) – 課題として使用
Duolingo (Language learning app) – Used for assignments
• Googleドキュメント(ノートを取る、Nearpodのスクリーンショットや教材を保存するために必要)
Google Documents (Required for taking notes and storing screenshots or other materials provided via Nearpod)

教師から追加の資料が提供される場合があります。
Additional materials may be provided by the teacher as needed.
※大学での教科書販売はありません。

教員連絡先
メール: james.charlton@dhw.ac.jp SNS: https://bsky.app/profile/superfamisensei.bsky.social